Vantaan kaupunki Arkkitehtuuripoliittinen ohjelmatyo

perjantai 14. maaliskuuta 2014

Kaupunginjohtajan Vantaa: Mun Vantaa!




















Kari Nenonen on kaupungin johtamisen lisäksi kiinnostunut myös luonnossa liikkumisesta ja linnunlaulun kuuntelemisesta.

Vantaasta tuli minun Vantaani runsaat kaksi vuotta sitten kaupunginvaltuuston päätöksellä. Vantaasta tuli kotikaupunkini tasan kaksi vuotta sitten, maaliskuussa 2012, kun siirsin kirjani Vantaalle Tikkurilaan.

Vantaa oli aiemmin ollut minulle vain yksi suurista suomalaisista kaupungeista. Kaupunki, joka profiloitui ennen kaikkea lentokentällään, ja kaikella sillä, mitä siihen toimintaympäristöön liittyi. Yhdellä sanalla se oli Aviapolis. Muuten kaupungin profiili oli mielessäni lähinnä nopeasti kasvanut verkosto lähiöitä, jotka kävivät keskenään kilpailua hyvästä palveluvarustuksesta. Oli Martinlaakso, Myyrmäki, Korso, Hakunila, Koivukylä ja Tikkurila. Ja vielä Rekola, Tammisto, Seutula ja Helsingin pitäjän kirkko. Monta suomalaista keskikokoista kaupunkia tai kuntaa samojen rajojen sisällä. 


Nykyisin Vantaa on minulle kaikkien noiden kaupunginosien sujuvasti yhteen nivoutunut verkosto, joka antaa kaupungille monet kasvot ja paljon mahdollisuuksia. Kaupungista löytyy laaja kirjo erilaista teollisuutta, korkeaan osaamiseen ja huipputeknologiaan perustuva yritystoimintaa, sekä maamme monipuolisin kaupallisten palvelujen rakenne. Vantaalla on myös kolmanneksi eniten hotelliyöpymisiä, korkeakoulutasoista opetusta, ja menestyvää toisen asteen opetusta. Sekä lähes 210.000 asukasta!

Ensi vuonna Vantaa tunnetaan valmistuvasta Kehäradasta, uudesta Kivistön kaupunginosasta ja Asuntomessuista. Kehärata yhdistää rantaradan ja pääradan toisiinsa. Lisäksi se yhdistää - vihdoinkin - Suomen ainoan kansainvälisen lentoaseman muuhun raideverkostoon, sekä maamme pääkaupunkiin. Liityntäliikenteen ja Tikkurilan asemakeskuksen avulla Kehärata liittää koko muun Suomen ja maan rajojen ulkopuoleltakin tulevan raideliikenteen osaksi metropolialueen toimivaa liikennejärjestelmää. Kehärata on investointi, josta hyötyy koko Suomi, mutta se tarjoaa myös Vantaalle itselleen kasvun mahdollisuudet pitkälle tulevaisuuteen.

Minun Vantaani on myös Suomen velkaisin suuri kaupunki. Siksi meidän on pidettävä tiukasti kiinni kaupunginvaltuuston hyväksymän talouden tasapainottamis- ja velkaohjelman tavoitteista. Meidän on pystyttävä sopeuttamaan myös tuleva kasvumme niihin talouden raameihin, jotka kiristyvä kuntatalous ja suuri velkataakkamme meille määrittelevät. Kaupungin kasvu jatkuu, mutta suunnitelmallisesti.

Monikeskuksisen kaupungin suunnittelu on haasteellista. Kaupunki on hurjimpina vuosinaan kasvanut, koska sen oli pakko kasvaa. Pääkaupunkiseudulle muualta maasta työn perässä saapuneet ihmiset tarvitsivat nopeasti asuntoja, ja Vantaa oli yksi niistä venttiileistä, joka tasasi maaltamuuton aiheuttamaa painetta. Nykypäivän Vantaa ottaa vastaan maamme rajojen ulkopuolelta tänne saapuvia. Kasvu siis jatkuu. Kaupunkisuunnittelun suuri haaste juuri nyt on hahmottaa raamit hallitulle kasvulle. Viisaalla ja arkkitehtonisesti laadukkaalla täydennysrakentamisella ja uusien alueiden harkitulla asteittaisella avaamisella tehdään juuri sitä. Se on paras tapa taata kestävä kasvu ja samalla myös tasapainoinen kuntatalous.

Vantaa on minulle paitsi tiivistyvä kaupunkirakenne ja tehokas kunnan järjestämien palvelujen perusrakenne, myös elävä suomalainen luonto. Vantaa on Sipoonkorven erämaanomainen kansallispuisto. Se on Hakunilan latuverkosto, joka korpiosuuden jälkeen yhdistyy kaupungin muuhun latuverkostoon. Vantaa on vanhaa kulttuuriperinnettä, jonka helmiä ovat muun muassa pääkaupunkiseudun vanhin rakennus eli Pyhän Laurin kivikirkko, sekä Tikkurilan vanhat teollisuuskorttelit. Vantaa on myös Vantaan- ja Keravanjoen laaksot alkukesän hämärinä öinä, kun satakieli laulaa... 

Minun Vantaani on upea, monipuolinen suomalainen kaupunki.