Vantaan kaupunki Arkkitehtuuripoliittinen ohjelmatyo

perjantai 23. toukokuuta 2014

Raideaktiivin Vantaa: Asemien alennustila


























Teemu Pyyluoma on toipuva korsolainen, nyttemmin helsinkiläinen kaupunkisuunnittelu- ja raideaktiivi.

Radanvarrelle rakennettaessa asema on kaupunginosan keskus. Sitä kautta tullaan kylään ja muodostetaan siitä ensimmäinen mielikuva. Asunnot kannattaa rakentaa mahdollisimman lähelle asemaa, jotta junaan on lyhyt kävelymatka. Kauppa ja kahvio heti laiturin vieressä on matkan varrella, asiakasvirran keskiössä, ja toimii myös odotustilana. Olisihan nyt aivan idioottimaista ensin tehdä satojen miljoonien hieno rata, ja sitten jättää sen parhaat paikat hyödyntämättä.





































Tikkurilan keskustaa tiivistetään aseman ympärille (Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy)


Leinelän uusi 2 500 asukkaan kaupunginosa nousee kehäradan varteen. Tai no sadan metrin päähän siitä: Asemalaiturilta ensimmäisenä näkyy betoniseinä, jonka takana on parkkipaikka, ja sen takana moottoritien levyisessä tilassa kaksikaistainen tie ja yksi pyörätie. Varovastikin arvioiden tämän liikenteelle pyhitetyn eristetyn tilan arvo tonttimaana olisi miljoonia euroja.

























Leinelän uusi asuinalue

Koska laituri on raiteiden keskellä, niin mihinkään suuntaan ei pääse kapuamatta sillalle. Sen päästä jostain löytyy Leinelän keskus palveluineen. Ainoana julkisena sisätilana sillasta tullee nuorison keskuudessa suosittu. Klassinen musiikki on trendikäs nuorison hätistämiskeino, tiedä vaikka taidekaupunginosaan askellettaisiin Vivaldin tahtiin!


































Leinelän asemaraitti

Leinelä on valitettavasti tyypillinen esimerkki asemanseudun suunnittelusta ja Tikkurilan tiivistäminen rohkaiseva poikkeus. Silloin kun junat olivat kolisevia hiilivoimaloita, oli perusteltua erottaa asemat muusta kaupungista perinteisellä asemapuistolla. Nykyään junat kulkevat sähköllä eivätkä varsinkaan asemalla seistessään melua.

On aika miettiä asemat uusiksi, vaikka jotenkin niin että ajattelee asemalaituria kaupunginosan pääkatuna, ihan vaikka siksi siellä laiturilla liikkuu eniten ihmisiä. Pääkatua ei ole esimerkiksi tapana sijoittaa kahden raiteen väliin.