Vantaan kaupunki Arkkitehtuuripoliittinen ohjelmatyo

perjantai 15. elokuuta 2014

Hentilän Vantaa on lastattu muistoilla



































Helka-Liisa Hentilä on Oulun yliopiston arkkitehtuurin tiedekunnan dekaani ja yhdyskuntasuunnittelun professori, joka on asunut Vantaalla 1969-1980. 

Muutin vanhempieni kanssa Laajasalosta silloiseen Helsingin maalaiskuntaan 1960-luvulla. Hakkilasta löytyi lisää asuinneliöitä ja oma piha. Koulumatkani vaihtui kaupunkikaduilta sorateille ja metsäpoluille. Talvisin kouluun hiihdettiin. Kuusikon kansakoulussakin hiihdettiin: luokan seinällä olleen kansanhiihtotaulukon värikkäät janat kasvoivat pituutta joka välitunnin jälkeen, kun olimme käyneet viereisessä metsässä sivakoimassa. Viikonloppuisin hiihtomatkat suuntautuivat Sotungin pelloille: vanhan heinäladon kupeessa oli hyvä paistatella päivää ja syödä eväitä. Yhtenä talvena latoa ei sitten enää ollut. Hakunilaa oli alettu rakentaa. Maalaiskunnasta kasvoi kaupunki.

Seuraavaksi siirryin Tikkurilan yhteiskouluun. Taitoin koulumatkani pyörällä pitkin Kuriiritietä (nykyisin Tikkurilantie) ison varasto- ja teollisuusalueen läpi. Vantaan panostukset työpaikka- ja logistiikka-alueisiin olivat jo silloin nähtävillä. Uomassaan luikerteleva Keravanjoki ylittyi vilkkaan autoliikenteen seassa vanhaa kivisiltaa pitkin. Enää en taitaisi uskaltaa, ainakaan pimeillä talvikeleillä. Kivisilta onkin nykyisin vain kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä. Muutamasta pistetalosta koostunut Satomäen lähiö oli hento viittaus tulevaan vilkkaaseen asuinrakentamiseen. Reitille osui myös Maatalouden tutkimuskeskus, jonka ikkunoissa erirotuisten lehmien ja hevosten pienoismallit seisoivat päivästä toiseen uskollisesti paikoillaan. Olisiko Vantaasta ollut biotaloudenkin osaamiskeskittymäksi? Tikkurilassa ihastusta herätti upouusi supermarket, jossa myös omat vanhempani asioivat. Muut hankinnat tehtiin Helsingissä, jonne pääsi kerran tunnissa linja-autolla Vanhaa Porvoontietä pitkin. Kaupalliset palvelut ja joukkoliikenteen runkoverkko hakivat vielä muotoaan, vaikka päärata yhdisti keskisen Vantaan osaksi valtakunnallisia liikennevirtoja. Oli myös kätevää, kun Seutulan lentoasemalle oli lyhyt matka. Kehä III leikkasi läpi mahtavan Kalkkikallion, jossa kävimme luokkaretkellä salaperäisiä luolia ihmettelemässä. Kallion – tai lapsen silmin vuoren – laelta aukeni näkymä Tikkurilan tasangolle. Silmiä siristämällä horisontissa saattoi erottaa Helsingin Pitäjän kirkon ääriviivat.

Nykyisen Vantaan yhdyskuntarakenteen isot linjat näkyivät pieninä ituina lapsuuteni Vantaalla. Rakennetun ympäristön aikakerrostumat ovat rikastuneet kaupungin kasvaessa ja yhdyskuntarakenteen täydentyessä. Ehkäpä myös tulevaisuudessa Vantaan vahvuus on juuri siinä, että kaupunki voi edelleen jatkaa kerroksellista kasvuaan – ja että sen myös annetaan muuttua.